Skriv ut den här sidan

Hur ett samtal kan gå till

”Pratade igår med Alkohollinjen och är fortfarande omtumlad, positivt överraskad, fick kontakt och pratade om viktiga saker snabbt. Fick hjälp att komma fram till en slutsats, rådgivaren hörde att jag hade bestämt mig” [Centrum för Epidemiologi och Samhällsmedicin, 2012:3]

Under samtalet får du möjlighet att berätta för oss om din situation. Vi utgår från dina förutsättningar och vad du själv vill, och pratar om vad som kan hjälpa dig att uppnå dina mål.

Vi som svarar kan naturligtvis komma med tankar eller förslag utifrån det vi vet har fungerat för andra. Vi har också självhjälpsmaterial som du kan få ta del av efter samtalet. Det är dock självklart du som väljer hur nästa steg ska se ut.

Om du ringer för dina egna alkoholvanor, inleder vi oftast det första samtalet med att be dig att svara på några frågor. Det hjälper oss att få en gemensam bild över hur dina alkoholvanor ser ut. Vi kommer även att fråga dig hur det kommer sig att du börjat fundera på förändring, vad det är som motiverar dig.

Om du är orolig för någon annans alkoholvanor får du berätta om hur du har det. Kanske har du något konkret du funderar på och vill bolla tankar kring, annars finns rådgivaren som stöd i att prata om vad som kan bli ditt nästa steg.

Om du känner dig redo, kanske du vill formulera ett konkret mål. Då kan vi diskutera vad som kommer att hjälpa dig framöver och om Alkohollinjen kan vara ett stöd på vägen.